Allmänt
Köpvillkoren är tillämpliga på alla köpeavtal som du ingår med Slöjd-Detaljer. Genom att beställa eller handla direkt av oss accepterar du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt och oss nedan avses Slöjd-Detaljer. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss (målsman kan maila godkännandet till [email protected]).
Kundservice
Kundforum: kundo.se/org/slojd-detaljer
Hitta svaren på våra vanligaste frågor gällande leverans, retur, produkter och ”Fråga kreatören.” Hittar du inte svaret kan du självklart ställa din egen fråga. Obs! Innehåller din fråga personuppgifter hänvisar vi dig alltid till kundtjänst då vår kundforum är publikt och kan läsas av alla. Vi svarar så fort vi kan helgfria vardagar mellan 8-16.
E-post: [email protected]
Frågor om beställningar eller tidigare köp, inkomna via e-post besvaras vanligtvis inom 48 timmar på vardagar. Är svarstiden längre när vi får ditt mejl, lämnar vi besked om det via autosvar.
Telefon: +46 (0)511-267 67
Måndag-torsdag 8-16.30, fredagar 8-16. Stängt aftnar och helgdagar.
Postadress: Slöjd-Detaljer, Box 373, 532 24 Skara, Sverige.
Personuppgifter
Slöjd-Detaljer, org.nr 556094-2350, är ansvarig för och behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. När du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja beställningar och ge service till dig. Vi förbehåller oss rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter.
Läs vår Integritetspolicy här.
Beställning / Slutförsäljning
Hos Slöjd-Detaljer kan du handla i butik eller beställa varor direkt via vår webbutik. Du kan också e-posta eller ringa in din beställning via e-post: [email protected] eller telefon: +46 (0)511-267 67.
Vi tillämpar ingen lägsta tillåtna ordersumma.
Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager händer det att vi i stället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med denna har du 30 dagars full returrätt och får pengarna för varan och frakten tillbaka. Om den vara du önskar beställa är tillfälligt slut i lager finns möjlighet till bevakning av produkten. Tryck på bevaka och ange din mailadress så skickar vi dig ett meddelande så snart produkter återigen finns i lager och är möjlig att beställa.
Priser
Priserna är i svenska kronor (SEK) och gäller tills vidare. I webbutikens kassa kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter. För produkter som ingår i olika kampanjer samt för produkter på utförsäljning gäller priserna under aktuell kampanjperiod och så långt lagret räcker. Rabatt utgår aldrig på elverktyg och beställningsartiklar. Mängdpriser gäller köp av angivet antal av samma artikelnummer om inget annat anges. Vissa kampanjer gäller endast i webbutiken och vissa varor finns endast att köpa i butik.
Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter. Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller sig Slöjd-Detaljer rätten att annullera ordern.
Kunder i Norge, Danmark och Finland kan endast göra sina inköp via respektive lands försäljningskanal där priserna är i respektive lands valuta. Du kan själv välja om du vill visa priser inkl. eller exkl. moms. Genom att trycka på flaggan kan du enkelt byta försäljningskanal. Alla produkter som säljs hos Slöjd-Detaljer, i fysiska butiker och webbutik, är godkända för användning i respektive land.
Garantier
Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till Slöjd-Detaljer för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. Om ett ärende hänskjuts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) följer Slöjd-Detaljer alltid nämndens rekommendation.
Vissa av våra produkter har garanti som innebär att att vi garanterar varans funktion och kvalité i ett antal år. Information om vilka varor samt hur länge garantin gäller finns under produktbeskrivningen. Garanti och reklamationsrätt är två olika saker, garanti är ett frivilligt åtagande och en komplettering till konsumentlagstiftningen.
Betalningsvillkor
Privat / Företag
Skola / Omsorg / Förening
Presentkort
Slöjd-Detaljers presentkort är giltiga i två år. Du kan betala med dem på webben eller i butik, det går även bra att delbetala med presentkort om summan inte täcker hela ditt köp. Skulle summan på ditt presentkort överstiga beloppet du handlar för finns resterade utrymme lagrat på ditt presentkort och kan användas vid ett senare tillfälle.
Frakt och leveranser
Vid köp över 499 kronor erbjuder vi FRI FRAKT för privatpersoner till brevlåda/ombud. Gäller om paketet understiger vikt och storleksbegräsningarna för fraktsättet (20 kg, längd 1,5 m. Längd + omkrets max 3 meter).
Vid köp över 2000 kronor erbjuder vi FRI FRAKT för skolor och företag med företagspaket. Gäller om paketet understiger vikt och storleksbegräsningarna för fraktsättet (20 kg, längd 1,75 meter. Längd + omkrets 3 meter).
För att slippa avgift krävs att du aktivt väljer ett avgiftsfritt fraktsätt i kassan innan du slutför din beställning. Nedan följer en lista över de fraktsätt som Slöjd-Detaljer erbjuder. I kassan finns ett uppskattat antal dagar för leverans vid varje fraktsätt som vi inte kan garantera. Vid högtider och populära kampanjer kan förseningar uppstå. Vi erbjuder alltid FRI FRAKT till någon av våra butiker. Aktuella fraktsätt för just din orders beskaffenheter visas per automatik.
Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar, om varan du beställt finns i lager. Leveranstiden som anges är en uppskattning och inte ett bindande löfte. Det kan hända att leveransen kommer tidigare eller senare än beräknat på grund av faktorer som vi inte kan kontrollera. Vid högsäsong - höst och förvinter - kan det ta ytterligare någon dag, vid lågsäsong kan det gå snabbare. Vi ansvarar inte för förseningar som uppstår hos transportören och förbehåller oss rätten att avvika från angiven leveranstid utan ytterligare meddelande.
Avgift för respektive fraktsätt visas i kassan.
1. PostNord till Postlåda/dörr
Din beställning skickas till din postlåda eller dörr. Om paketet inte skulle få plats i postlådan lämnas det vid dörren eller i en påse utanpå postlådan. Du aviseras via sms/email och i PostNord App där du kan följa din leverans. Du själv ansvarar för paketet efter att brevbäraren har lämnat det. I undantagsfall kan paketet skickas till ett ombud. Det kan till exempel vara vid hög belastning hos PostNord eller om paketet blir för stort för att skickas till postlådan. Vi rekommenderar att man laddar ner PostNords App. Svanenmärkt e-handelstransport - säkerställer minskad klimatpåverkan och trygga arbetsvillkor.
2. Budbee Paketbox
Din beställning skickas med Budbee box och levereras till det paketskåp du väljer. När paketet är framme aviseras du via sms/email. Hämtas med hjälp av Mobilt BankID inom 3 dagar. Vi rekommenderar att man laddar ner Budbees app.
3. PostNord Paketbox
Din beställning skickas till valfri PostNord paketbox. Du aviseras via sms/email och i PostNord App där du kan följa din leverans. För att kunna öppna luckan och hämta ditt paket krävs PostNords app, Mobilt BankID och mobilens Bluetooth. Hämtas inom 7 dagar. Vi rekommenderar att man laddar ner PostNords App. Svanenmärkt e-handelstransport - säkerställer minskad klimatpåverkan och trygga arbetsvillkor.
4. PostNord till Ombud
Din beställning skickas till valfritt PostNord ombud. Du aviseras via sms/email och i PostNord App där du kan följa din leverans. Hämtas inom 7 dagar. Legitimering krävs. Vi rekommenderar att man laddar ner PostNords App. Svanenmärkt e-handelstransport - säkerställer minskad klimatpåverkan och trygga arbetsvillkor.
5. DB Schenker till Ombud
Din beställning skickas till valfritt Schenker ombud. Du aviseras via sms/email när paketet finns att hämta. Hämtas inom 14 dagar. Legitimering krävs.
6. Budbee Hemleverans
Din beställning skickas hem till dig med Budbee på kvällstid. När paketet är skickat aviseras du via sms/email. Vi rekommenderar att man laddar ner Budbees app.
7. PostNord Hemleverans
Paketet levereras till ditt hem. Efter köpet kan du välja när, var och hur leveransen ska ske. Du aviseras via sms/email och i PostNord App med ett förslag på leveransdatum och tid. Du kan t.ex välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller att hämta ditt paket på ett av PostNords ombud. Vid hemleverans kan du följa ditt paket i realtid med hjälp av karta, se estimerad leveranstid och antal stopp före dig. Vi rekommenderar att man laddar ner PostNords App.
Obs! Detta kan vara enda fraktalternativet tillgängligt för dig om produkterna väger mer än 20kg samt om din order innehåller en vara som är längre än 1,5 meter. Svanenmärkt e-handelstransport - säkerställer minskad klimatpåverkan och trygga arbetsvillkor.
8. Hämta i butik
Din beställning hämtas ut i din valda Slöjd-Detaljer butik. Du aviseras via sms/email från PostNord inom 3 - 5 arbetsdagar när paketet finns att hämta, butiken fungerar som ett PostNord utlämningsställe. Hämtas inom 7 dagar. Leveransen är ett miljöeffektivt alternativ eftersom varorna samfraktas tillsammans med de vanliga leveranserna till våra butiker. Legitimering krävs. Vi rekommenderar att man laddar ner PostNords App. Varor som hämtas i våra butiker levereras alltid med FRI FRAKT.
Skola/omsorg/förening kan handla mot faktura i butik, ansökan om faktura måste dock göras klar i förväg via kundtjänst på tel: +46 (0) 511-267 67 eller via e-post: [email protected], vi ber dig uppmärksamma att det kan ta någon dag att bli godkänd som faktura kund, vi ber dig också att ta med ditt kundnummer till butiken. Kreditupplysningar kan inte göras på plats i butiken. Företag kan handla mot faktura via Klarna.
Obs! När du väljer Hämta i butik är leveranstiden 2-5 arbetsdagar och du måste invänta leveransbesked via sms eller e-post att ditt paketet är klart att hämta.
9. PostNord företagspaket utkörning
Tillgängligt för skola, omsorg, förening samt företag och organisationer. Levereras som företagspaket och körs ut till adressaten utan föregående avisering. Finns ingen som kan ta emot paketet skickas ett meddelande om vart paketet finns att hämta. Om det tecknats ett lossningsavtal i form av leveransgodkännande mellan er och transportören lämnas paketet utan kvittens. Vid skada eller förlust övergår ansvaret på mottagaren.
10. Schenker företagspaket utkörning
Tillgängligt för skola, omsorg, förening samt företag och organisationer. Levereras som företagspaket och körs ut till adressaten utan föregående avisering. Finns ingen som kan ta emot paketet skickas ett meddelande om vart paketet finns att hämta. Om det tecknats ett lossningsavtal i form av leveransgodkännande mellan er och transportören lämnas paketet utan kvittens. Vid skada eller förlust övergår ansvaret på mottagaren.
11. PostNord Pall
Tillgänglig för företag, skola och privatperson. Används endast om orders beskaffenheter kräver en leverans på pall. Om det tecknats ett lossningsavtal i form av leveransgodkännande mellan er och transportören lämnas paketet utan kvittens. Vid skada eller förlust övergår ansvaret på mottagaren.
Så fort din order lämnat vårt lager får du ett leveransmail, innehållandes spårningslänk. Med hjälp av spårningslänken kan du följa ditt pakets resa hela vägen till dig.
Varje genomförd och godkänd beställning via webb genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse och leveransbesked uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhets skull. Genom att skapa ett konto på Mina sidor kan du när du loggar in se dina aktuella order och vilken status de har samt dina tidigare order. Obs! Vid order via telefon och brev uteblir orderbekräftelsen.
Förutom Sverige levererar vi till Norge, Finland och Danmark. För att göra beställning till något av de angivna länderna krävs att man först väljer önskat land, innan man påbörjar sin beställning.
Svanenmärkt leverans
PostNord erbjuder Svanenmärkta leveranser av e-handelspaket. Svanen är Nordens officiella miljömärkning, som gör det enkelt att välja en mer hållbar leverans av varor som handlas online. En Svanenmärkt leverans uppfyller stränga krav på klimatprestanda och hög energieffektivitet samt att anställningsvillkor är i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.
Transportskada / Felleverans
När du tar emot varorna, kontrollera att antal kolli stämmer med frakthandlingen samt att inga skador finns på paketen. Vid ev. skador anmäl det till transportören omgående utan oskäligt dröjsmål från det skadan upptäckts. Upptäcker du transportskada först när du öppnar paketet och behöver hjälp kontakta kundtjänst samt bifoga foto på transportskadan. Anmälan om skadat/saknat gods skall göras direkt när du hämtar ditt paket om det är tydligt redan vid leverans. Vi står för ev. skador som kan uppstå vid transport till dig. Skulle vi leverera fel antal eller fel vara ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Besök butik eller skicka in kvitto med uppgift om felaktigheten samt bifoga eventuellt fellevererade varor i sin originalförpackning.
Ångerrätt / Retur
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Hos oss har Du har full returrätt inom 30 dagar, ångerfristen löper ut 30 dagar efter att samtliga varor på ordern levererats. Vill du utöva din ångerrätt skall du innan 30 dagarna passerat, meddela oss skriftligt att du avser frånträda avtalet eller tillse att varan kommer oss till handa.
Returblanketten ifylls och återsändes med varan. Varor som återsändes i oskadat skick och ej har hanterats ovarsamt och mer än nödvändigt återbetalas till sitt fulla värde. Har varan hanterats i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattning varan anses ha minskat i värde. Varorna returneras till oss på billigaste sätt, de får inte återsändas mot postförskott eller efterkrav, då utlöses de ej av oss. När du utnyttjar ångerrätten för en enskild vara betalar vi tillbaka varans köpeskilling, du står för frakten. Då hela ordern returneras återbetalas även ev. tillkommande kostnader, du betalar dock för returfrakten. Återbetalning sker inom 14 dagar från den dagen vi mottagit ångermeddelandet eller då du som kund lämnar ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. De kunder som använder Klarna bör rapportera sin retur där.
Varor som inköps via postorder eller i webbshoppen kan returneras i någon av våra butiker och tvärtom. Vi retur av varor inköpta i butik skall kvitto uppvisas, har du köpt via e-handel kan vi med hjälp av namn och adress leta upp ditt inköp.
Retur och ångerrätt gäller ej för varor som anpassats efter dina önskemål eller på något sätt fått en personlig prägel, returrätten gäller heller inte för produkter med försegling och där förseglingen brutits eller för varor där varan kan försämras eller blivit för gammal. För livsmedelsprodukter får förpackningen ej brytas. Önskas ny vara behöver man göra en nybeställning. Information om ångerrätt får du även i orderbekräftelsen. En retur- och reklamationssedel kan du ladda ner via nedanstående länk.
Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.
Slöjd-Detaljers Retur- och reklamationssedel hittar du här.
Du har alltid rätt att häva ett köp om leveransen blir försenad. Om varan anlänt till dig och är betald återbetalas den av Klarna om du är privatperson eller företag, eller av Slöjd-Detaljer om du är skola/omsorg/förenings kund. Har du valt att betala med faktura hos Klarna kan du genom att kontakta dem, bromsa betalningen tills dess returen är gjord. Alla återbetalningar sker utan dröjsmål och senast inom 14 dagar.
Returadress: Slöjd-Detaljer, Axvallagatan 10, 532 24 Skara, Sverige.
Återbetalning
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas pengarna utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter vi mottagit returen eller kvitto på återsända varor. Du kan alltid bromsa din Klarna faktura genom att rapportera din retur till Klarna. Klarna kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt. Skola/omsorg/föreningskunder erhåller sin återbetalning av Slöjd-Detaljer, vanligtvis kreditnota.
Outlösta paket
Skulle du ej lösa ut ditt paket, debiterar vi dig för hanterings- och fraktkostnader med upp till 300:- Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Reklamation
Du ska alltid kunna känna dig trygg och säker när du handlar hos oss. Du kan reklamera en vara i någon av våra butiker eller genom att kontakta kundtjänst via mail och telefon.
Enligt konsumentköplagen har du som konsument rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar dig att reklamera omgående eller så snart att felet upptäckts, detta inom en skälig tid på 2 månader. Slöjd-Detaljer tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård. Tänk på att du måste uppvisa kvitto eller annan evidens på ditt köp som styrker när köpet gjorts och till vilket pris för att kunna reklamera. Kontakta oss innan du returnerar en vara, ibland kan det räcka att vi skickar en reservdel.
Återsänd varan till oss på billigaste sätt eller efter överenskommelse med kundtjänst. Varorna får inte skickas som postförskott eller efterkrav. Spara kvittot på din gjorda retur som bevis att retur skett i de fall returen inte kommer oss tillhanda. Skulle varan utgått ur vårt sortiment återbetalar vi köpesumman och eventuella utlägg och kringkostnader du har haft med reklamationen. Återbetalning sker inom 14 dagar med samma betalningssätt som vid köpet.
Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), läs mer på arn.se.
ARN finns på postadress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.
Slöjd-Detaljer kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.
För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, konsumenteuropa.se.
Kontaktuppgift för byten, retur/reklamation, häva köp samt besöksadress.
Som konsument har du alltid rätt att vända dig till Slöjd-Detaljer på valfritt sätt för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt, stryka din order eller annan hjälp du kan behöva när det gäller köp, beställning eller våra produkter. Du når oss på:
Telefon: +46 (0)511-267 67,
E-post: [email protected],
Brev: Slöjd-Detaljer, Box 373, 532 24 Skara, Sverige.
Fysisk adress och paketleveranser: Slöjd-Detaljer, Axvallagatan 10, 532 37 Skara, Sverige.
Adressen till våra butiker hittar du i foten under rubriken under Våra butiker. Du kan dock inte skicka brev eller varor till butikerna utan hänvisas då till ovanstående adress.
CE-märkning
Produkter som kan vara farliga att använda, till exempel el-produkter, maskiner, personlig skyddsutrustning med mera, måste vara CE-märkta för att få säljas på EU:s inre marknad. CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören garanterar att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märket saknas kan det innebära att produkten utgör en säkerhetsrisk och att tillverkaren inte känner till de regler som gäller. För mer information gå till www.swedac.se och klicka på CE-ikonen.
Force majeure
Vid händelse av force majeure såsom strejk, transportstörningar, import eller exportförbud, sjukdom hos personalen eller andra omständigheter utanför Slöjd-Detaljers kontroll kan det förekomma att Slöjd-Detaljer inte kan uppfylla sina förpliktelser enligt dessa allmänna villkor under den tid då force majeure råder. Om force majeure råder i mer än två månader och Slöjd-Detaljers förpliktelser som en följd därav skjutits upp i mer än 2 månader har du och/eller Slöjd-Detaljer rätt att häva avtalet utan några sanktioner.
Upphovsrätt
Innehållet på den här webbplatsen är upphovsrättsskyddat och tillhör Slöjd-Detaljer. Informationen på den här webbplatsen, inklusive material så som stillbilder, rörliga bilder, dokument och ljud samt text och layout får inte, utom för rent privata syften eller där det är uttryckligen tillåtet, kopieras, reproduceras, förändras, överföras eller lagras i någon form. Att modifiera innehållet på den här webbplatsen är förbjudet.
Vid övriga ärenden - kontakta vårt huvudkontor
Växel: +46 (0)511 267 60 (vardagar 08.00–16.00)
Postadress: Slöjd-Detaljer, Box 373, 532 24 Skara, Sverige.
Organisationsnummer 556094-2350